Diploma: waardevol of bijzaak?

Diploma: waardevol of bijzaak?
Diploma behaald: voor mij heel waardevol!

Vorige week mocht ik eindelijk mijn diploma in ontvangst nemen. Samen met 23 andere studenten van Avans+, uit diverse richtingen, die afgelopen periode hun examen succesvol hebben afgerond. Een prestatie om trots op te zijn. Want er zijn heel wat studie-uren voor eenieder in gaan zitten. Maar wat is nu de betekenis van dit papiertje? Is een diploma waardevol of bijzaak?

Om te beginnen is dit diploma voor mij zeer waardevol. Dat zit in een aantal punten:

  1. Het is een mooie beloning voor de lessen die ik gevolgd heb, het onderzoek dat ik gedaan heb en het eindrapport dat ik heb opgesteld voor mijn stage.
  2. Door dit diploma laat ik zien dat ik mijn basiskennis op het gebied van HR aangevuld heb met kennis op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid.
  3. Ik heb ook hiermee een bewijs dat ik de vaardigheden van adviseur onder de knie heb.
  4. Met dit diploma ben ik opgenomen in het kwaliteitsregister Consultant Duurzame Inzetbaarheid (RCDI®).

Motivatie en inzet

Voor mijn opdrachtgevers is het vooral van belang wat ik laat zien in mijn werk. Een diploma is mooi, maar als ik daarna ongemotiveerd ben en het geleerde niet in praktijk breng, dan schiet mijn opdrachtgever er niets mee op. Mijn onderzoekende houding en enthousiasme maken dat ik mijn kennis kan omzetten naar simpele oplossingen in de praktijk, waardoor mijn opdrachtgevers gezonde en gemotiveerde mensen in dienst hebben, die zorgen voor omzet en klanttevredenheid. Enkel met een diploma kom je er dus niet. Maar een diploma toont wel aan dat je de kennis en kunde van de opleiding voldoende tot je hebt genomen.

Geen diploma

Daar staat tegenover dat als het niet gelukt is om het diploma te halen, dat niet wil zeggen dat je de benodigde kennis niet hebt. Daar kunnen heel wat redenen voor zijn. Een belangrijke hobbel daarbij is de manier van examinering. Aan het einde van iedere opleiding word je getoetst. En als dit niet aansluit bij het werk wat je ooit gedaan hebt of wat je in je werk tegenkomt, dan kan het daar misgaan.

Als je voor een eindcijfer een essay moet schrijven of een business case moet inleveren en je hebt dat nooit gedaan, dan kan het lastig worden. Je zult je dan ook deze vaardigheden eigen moeten maken. Maar als dat niet lukt en je hebt het in je werk ook verder niet nodig, heeft het dan zin om er extra energie in te stoppen? Of is het voldoende als je de kennis die je opgedaan hebt in de praktijk brengt?

Leren in de praktijk

Er is ook een andere zijde. Wat nu als je altijd moeite hebt gehad met leren op school en je hebt niet alle diploma’s gehaald. Maar je hebt geleerd vanuit de praktijk, bent uitstekend in je vak, een harde werker, gemotiveerd en levert mooie producten af waar klanten tevreden over zijn. Een waardevollere medewerker kun je volgens mij niet hebben.

Ik zie steeds vaker vacatures voorbijkomen, waarbij enkel een cv opgestuurd dient te worden. Op basis daarvan wordt een selectie gemaakt. Ik zou werkgevers willen oproepen het eens van de andere kant te bekijken. Kijk eens naar de motivatie van een sollicitant, waarom wil deze juist in jouw bedrijf aan de slag gaan. En wat kan deze met zijn ervaring en talenten betekenen? En zijn er mogelijkheden om intern kennis en vaardigheden bij te slijpen. Dan kan dit een waardevolle medewerker worden voor de komende jaren. En dat is waar het bij duurzame inzetbaarheid om gaat.

Meer weten?

Wil je weten hoe het zit met de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers en hun werkvermogen in de toekomst, dan help ik je graag.

Astrid de Rooij – 15 april 2022

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.